Wat is MTO nu precies?
Tevreden medewerkers zijn van essentieel belang voor je organisatie. Tevreden medewerkers zijn loyaler aan de organisatie, blijven langer binnen de organisatie en doen graag een stapje extra voor klanten en collega's.Tevreden medewerkers zorgen voor betere bedrijfsresultaten. Om te kunnen werken aan medewerkerstevredenheid is het belangrijk dat je regelmatig toetst of je op de goede weg bent. Onderzoek doen kan je helpen bij het doen van medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO), dit op een manier dat jij prettig vindt. Ben jij benieuwd welke type MTO er allemaal zijn? We zullen hieronder kort stilstaan bij de belangrijkste punten op dit gebied,
Verschillende typen MTO:
Er zijn verschillende typen MTO. Afhankelijk van de wensen kan je een van de verschillende typen medewerkerstevredenheidsonderzoeken uitvoeren.
- Standaard medewerkerstevredenheids- onderzoek
Alle thema's welke invloed hebben op medewerkerstevredenheid worden opgenomen in het onderzoek en er wordt een duidelijke visuele en statistische rapportage gemaakt. - Maatwerk medewerkerstevredenheids- onderzoek
In overleg worden de thema’s bepaalt van het medewerkerstevredenheidsonderzoek en je bepaalt zo de focus van het onderzoek. - Specifiek medewerkerstevredenheids- onderzoek
Wanneer je specifiek een of meerdere thema's wilt onderzoeken kan je kiezen voor een specifiek medewerkerstevredenheidsonderzoek.
Dialog
Dialog vindt het MTO opzich een goed idee, maar de manier waarop dit gedaan wordt is achterhaald. Het is een statische en ouderwetse benadering die niet langer aansluit bij de eisen van deze tijd. Het is cruciaal dat de tevredenheid van de medewerkers continu in beeld is en een vast onderdeel vormt van het goede gesprek tussen medewerker en leidinggevende. Met andere woorden: het is tijd voor de transitie van MTO naar employee experience.
Wat is employee experience?
Employee experience kan worden samengevat als: de som van de percepties die een werknemer heeft over alle interacties met de organisatie waar hij werkzaam is, afgezet tegen zijn verwachtingen van die interacties. Gelukkig is het simpeler dan het lijkt: de ervaringen die een werknemer opdoet tijdens zijn contacten met leidinggevenden, collega’s of klanten, bepalen het beeld dat hij of zij heeft van de organisatie. Iemands employee experience kan makkelijk continu aan verandering onderhevig zijn en het is daarom belangrijk om deze gedurende het jaar continu in beeld te hebben.
Employee experience gaat zoals gezegd over de optelsom van verschillende percepties die een werknemer ervaart binnen de organisatie. Kortweg delen we die op in drie verschillende niveaus: de organisatie, het team en je eigen werk. Voor elk niveau is het belangrijk dat een werknemer zich zowel engaged als enabled voelt voor een zo’n goed mogelijk employee experience.