Het lijkt zo iets simpels, een betaalverzoek. Een zakelijk betaalverzoek is echter een stuk lastiger. Als ondernemer is dit niet per se het eerste waar je aan denkt als je jouw bedrijf gaat opzetten, het verwerken van betalingen. Daarentegen is het een van de belangrijkste aspecten om goed te regelen. Als je een modaliteitsvorm mist qua betalen loop je welwillende klanten mis. Daarentegen kan wanbetaling je liquiditeit op het spel zetten. Zeker wanneer je een select gezelschap klanten hebt kan dit gevaarlijk worden. Het is daarom helaas ook niet verrassend dat 10% van gestopte ondernemingen wanbetaling aanwijst als hoofdreden voor het stoppen. Een goede financiële infrastructuur is dus belangrijk om jouw visie te ondersteunen. Waar moet je beginnnen?
Manieren
Het is handig om verschillende betaalmanieren te integreren. Cash, kaart, mobiel, als je een fysieke locatie runt zijn er allerlei goede opties om dit te regelen in de laatste fintech slag. Tegenwoordig kan je zelfs pinnen bij de marktkraam.
Online
Online is het echter een lastiger verhaal. Vaak is het complex om betalingen soepel te integreren met je bank. Daarom zie je dat er allerlei tussenpartijen komen zoals Buckaroo om te helpen dingen te verlengen. Het is dure infrastructuur om online goed op te zetten omdat veiligheid zo belangrijk is. Als jouw site kwetsbaar is kunnen vele gedupeerd worden. Dat is niet alleen vervelend voor hun, maar schaad ook jouw reputatie als vendor. Bovendien kunnen mensen proberen het geld bij jouw te verhalen met een claim van nalatigheid. Daarom moet je goed met je webbouwer overleggen over hoe je jouw financiële systemen opzet. Een interessant alternatief is dat je het hele systeem niet op je site host. Zogenaamde betaalmails regelen checkout door een link te sturen naar het opgegeven email adres. Deze providers zorgen ervoor dat de betaling verwerkt word en dat je gaat beginnen met shippen als het geld ook daadwerkelijk in escrow is.
Blijf polish geven
Dit laatste is zeker handig als je webshop nog jong is, omdat je meteen aan de slag kan. Het gemak waarmee je betalingen verwerkt is echter geen reden om de webshop te laten versloffen, blijf optimaliseren! Zo kan je nog steeds voortgang balkjes bovenin tonen bij checkout, nog steeds producten pushen tijdens het proces en nog steeds ervoor zorgen dat het voelt als reguliere checkout. Bovendien kan je mensen gemakkelijk remarketen als ze hun email adres geven, iets waar je je voordeel mee kan doen met email marketing.